书体:

色彩:

水墨

装裱形式:

创作时间:

文字类型:

质地:

本幅纸

释文:

印记资料:

鑑藏宝玺:乾隆御览之宝
鑑藏宝玺:御书房鑑藏宝
鑑藏宝玺:石渠宝笈
鑑藏宝玺:嘉庆御览之宝
鑑藏宝玺:宣统御览之宝

题跋资料:

题跋类别:作者款识;作者:谢时臣;题跋位置:本幅;款识:林峦秋霁。姑苏谢时臣作。;书体:行书;全文: 印记:谢氏思忠、吴门谢时臣图书记

主题:

主要主题:山水秋景 ;次要主题:建筑桥 ;次要主题:建筑寺庙 ;次要主题:山水山径 ;次要主题:山水石磴、栈道 ;次要主题:山水溪涧、湍泉 ;其他主题:树木寒林.枯树 ;其他主题:山水云 ;其他主题:器用葫芦 ;其他主题:器用文玩(琴棋书画)书;其他主题:佛道人物僧(和尚、尼姑) ;其他主题:人物侍从(侍女、童仆)童仆1人;其他主题:人物高士(士人、隐士) ;其他主题:树木  

技法:

写意 皴法 皴法披麻皴人物衣纹描法(粗细线条) 

参考资料:

收藏着录: 石渠宝笈初编(御书房),下册,页1143 收藏着录: 故宫书画录(卷五),第三册,页416 收藏着录: 故宫书画图录,第七册,页331-332 内容简介(中文): 谢时臣(西元一四八八-一五六七年后),字思忠,号樗仙,江苏吴县人。善画屏障大幅,山水得沈周(一四二七-一五0九)法,尤以江潮湖海为佳。 本幅绘两山环抱间,清泉奔流,烟云变灭,气势极为雄壮。高士二人,适坐于溪畔指点谈论,另一童子扶杖侍立。山腰,复有古刹掩映,僧侣徐行。主、副之点景人物均描写生动,使山水中增添不少生气。 内容简介(英文): Hsieh Shih-ch’en was a native of Wu-hsien who often painted large works. In landscape painting, he followed the style of Shen Chou (1427-1509) and was particularly skilled at water scenes. In this painting mountains surround a roaring stream that emerges from the clouds and mist. Two scholars sit on an embankment in the foreground as one of them points into the distance as if caught in a lively discussion. An attendant stands by holding a staff. Above, a temple compound appears among the trees and a monk approaches the gate. The figures are all vivid to give the landscape a personal touch. 网页展示说明 谢时臣(西元一四八八-一五六七年后),字思忠,别号樗仙,江苏吴县人。私淑沈石田,又兼习浙派,画风多变,善江潮湖海,能作屏障大幅。本幅绘群山间溪径蜿蜒,山石险峻雄奇之势。山腰处古刹掩映,高士二人閒谈于溪畔,童子策杖侍立,点景人物形态逼真,增添生气。画者以细密繁复的笔法皴山,焦墨点苔,有王蒙馀韵,用笔苍劲有力,墨色变化丰富,兼有浙派雄健之风。(20120102) 网页展示说明 Xie Shichen (style name Sizhong, sobriquet Shuxian) was a native of Wuxian in Jiangsu. He followed Shen Zhou’s (1427-1509) style but also practiced the Zhe School manner, his painting quite varied. He excelled at water scenes and was gifted at screen and large paintings.This work depicts clustered mountains around a winding path and stream, the peaks precipitous and majestic. Hidden along the hillside is an ancient temple as two lofty scholars chat by the river. An attendant stands holding a staff, the realistic figures dotting the scenery with vitality. The artist used dense and complex brushwork to texture the peaks, adding "moss dots" of scorched ink reminiscent of Wang Meng’s (1308-1385) style. The brushwork is hoary and forceful, the ink tones varied and rich, also featuring the power of the Zhe School.(20120102) 网页展示说明 谢时臣(1488-1567以降)、字は思忠、号は樗仙、江苏呉県の人。沈周に私淑したほか、浙派も学び、画风は変迁を缲り返した。水辺の风景を善くし、屏风などの大作を得意とした。本作には群山の间を缝うように流れるせせらぎと曲がりくねった山道、高く険しい雄壮な山岳が描かれている。山腹に见え隠れする寺院、水辺で语り合う二人の高士がいて、その傍らに杖をついた童子が控えている。风景に彩を添える人物の描写は真に迫っており、画面に生気を与えている。细密で复雑な笔法と皴法を用いた山、焦墨による点苔など、王蒙の影响が见られる。力强い笔遣い、変化に富んだ墨色、雄健な浙派の风格も备わっている。(20120102)
文章标签: 人物 主题 山水

猜你喜欢

仿王蒙山水图
谢时臣暮云诗意图扇页
谢时臣选梅折枝图扇页
谢时臣策杖寻幽图轴
谢时臣岳阳楼图轴
鸿濛奇遇图
谢时臣仿芦鸿草堂十景图册
明谢时臣墨笔仿庐鸿山水册
明 谢时臣 江山揽胜图卷
荆溪招隐图
古代仕女
山水册7张
王羲之像
封泾仿古图
林和靖诗意
梅花小鸟
渔笛图
风雨归舟图
0.075965s